Despre calitatile unui advertorial – invitatie la dialog
Ma intreba astazi o colega de serviciu:
– Pana la urma tu ce castigi din concursurile astea de blogging?
– Cum, in afara de premii? s-a auzit o voce din fundul biroului.
Da, sunt cunoscuta ca blogger la job, am cititori si sustinatori si, de cand m-au descoperit in ipostaza asta, colegii ma privesc cu o lumina in ochi care ma face sa ma simt afurisit de bine in propria piele. Aproape ca uit ca nu m-am mai culcat noaptea inainte de 12… cam de un secol.
Dupa cativa ani de blogging, dupa ce am trecut de la un blog cu diete de slabire la unul personal, generalist, dupa ce mi-am incercat puterile in diferite competitii, iar satisfactiile mi-au intrecut cu mult asteparile, am inteles ca nimic nu mi-a modelat scrisul mai bine decat au facut-o concursurile. Am invatat mult din cele pe care le-am castigat si mai mult chiar din cele unde nu m-am numarat in lista fericitilor premiati. De ficare data insa am stat sa analizez ce anume a lipsit articolului meu, atunci cand un sponsor sau altul nu l-a considerat cel mai bun. DIn loc sa critic ce au facut altii, le-am analizat productiile. Treptat, In loc sa scriu ce imi trece prin minte, am lasat ideile sa se parguie, inainte sa cada, coapte, pe hartie.
Sa scrii un articol pentru un sposor e ca si cum ai alege o destinatie de vacanta. Prima si esentiala intrebare este: cu ce scop pornesc la drum?
Desi un pic de talent am avut mereu, nu am castigat de la inceput. Ba chiar, marturisesc, am scris intial articole foarte slabe. Faptul ca am fost profesor, ca am citit si predat Limba si Literatura Romana nu m-a ajutat prea mult. Este o deosebire si de forma si de fond intre olimpiada din clasa a XI-a si un concurs de blogging.
Experienta concursurilor a fost cea care m-a ajutat sa inteleg ca sunt castigatoare articolele care stiu sa invaluie in cuvinte atat de maiestre produsul unui sponsor, incat tu, cititor, nu ai, de cele mai multe ori, impresia ca citesti un advertorial, insa la final, intri, vrajit si curios, sa vezi si unde duce linkul acela din text. Si de multe ori chiar savurezi descoperirea. Reclama trebuie sa fie atat de plin de tact prezenta incat sa determine clickul acela de informare sau de cumparare – care este in final, scopul – dar atat de discreta, inca sa nu deranjeze.
M-am intrebat mereu ce m-ar determina sa citesc pana la capat un articol cu caracter comercial si am gasit doua motive:
- sa nu stiu ca este un articol comercial si randurile sa ma capteze. Povestea, daca vreti.
- sa stiu ca este un articol publicitar insa sa imi placa atat de mult felul in care este prezentata ideea, incat sa ajung apreciez produsul prezentat.
Un articol cu scop publicitar trebuie, totusi, sa fie autentic. Sa porneasca dintr-o experienta reala (idealul), sa exprime opinii sincere si sa se fereasca de exagerari, altfel impresia de fals iti va face cititorii sa dea bir cu fugitii. De ce au asa mare succes blogurile de nisa, de beauty si fashion? Pentru ca autoarele lor (apropo, va fi existand oare si un autor, adica un barbat?) de cele mai multe ori chiar miros, aplica, probeaza si in final fotografiaza produsele pe care le prezinta. Cu avantaje si dezavantaje. Pentru ca spun lucruri care nu se pot vedea intr-o simpla poza pe internet. Astfel de bloguri au autenticitate.
Un articol cu scop publicitar, ca si oricare altul, trebuie sa fie scris perfect corect din punct de vedere al gramaticii, ortografiei si punctuatiei. Ai senzatia ca lipseste o virgula? Citeste-l de zece ori, pana cand nu mai lipseste nimic. Evita greselile, chiar si cele de typo. Dau impresia de lipsa de seriozitate.
Nu am pretentia ca stiu totul despre advertoriale si nici lista mea de calitati nu este, in mod cert, completa. Asa incat, haideti sa descoperim impreuna. Va lansez o invitatie la dialog: voi care credeti ca sunt calitatile unui advertorial de buna calitate